كلام الوطن

؛¤ّ,¸¸,ّ¤؛°`°؛¤ امبراطوريه A & S ¤؛°`°؛¤ّ,¸¸,ّ¤؛
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 هى دى الرباية ولا بلاش

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كيتو كووول
Admin
avatar

عدد الرسائل : 983
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 22/03/2007

مُساهمةموضوع: هى دى الرباية ولا بلاش   السبت نوفمبر 24, 2007 1:51 pm

هى دى الرباية ولا بلاش


لو سيادتك ربنا كرمك و و اتجوزت و كونت اسرة فى خلال بتاع عشرين سنة كده من دلوقتى
.
على افتراض ان انت شاب زى الورد كده بتاع خمسة و عشرين سنة دلوقتى و لازم تخطط للجواز
.
دا انت تبقى الحاجة والدتك راضية عنك لوعرفت تحوش تمن كافة شىء خلال المدة دى
.
من اول دبلة الخطوبة لحد اثاث الشقة... ناهيك طبعا عن الشقة نفسها
.
و ما ادراك ما الشقة التمليك و سعر الشقة التمليك و اقساط الشقة التمليك
.
و اوعى خيالك المريض يصورك شىء اسمه الايجار الجديد
.
لان بنتنا مش بايرة و فى غيرك طوابير يا كلب
.
ما علينا
.
.
.
اديك اهو اتجوزت و كملت نص دينك فأهم حاجة تحطها حلقة فى ودنك
.
هى اسرتك الصغيرة
.
واولادك
.
.
اولادك اللى لازم تحطهم فى عنيك و تربيهم
احسن رباية
.
.
.
لازم تحطهم فى مواقف صعبة لتعلمهم الاعتماد على النفس
.
.
.
و ان ابدوا استجابة و حسن تصرف....حطهم قى مواقف أصعب
.
.
.
الاطفال كائنات جميلة ولازم تعلمهم كل شىء جديد
فالتعليم فى الصغر كالنقش ع الحجر
.
.
.
و برضه هتتفاجأ و هتلاقى نفسك بتتعلم منهم حاجات جديدة
.
.
.

[center]
و حط طبعا فى اعنبارك ان دور الام مهم جدا فالمثل بيقول ايه
"اكفى القدرة على فمها تطلع البنت لأمها"
و برضه
"الأم مدرسة....لعب...و فن...و هندسة"
.
.
.
و يبقى أهم حاجة فى الاسرة الترابط....و روح الفريق
.
.
.
.
بجد مش هزار
مش عارف كل اللى بيتجوزوا دول بيتخيلوا هيعملوا ايه مع ولادهم و لا لأ.. لأن التربية دى شىْ فظيع و مسئولية رهيبة انك تكون مسئول عن صياغة افكار و شخصية بنى ادم ممكن يكون عالم و ممكن يكون برضه مجرم
المشكلة ان الاب و الام نفسهم ممكن يكون عنهم مشاكل محتاجين يعالجوها فى شخصياتهم و فى علاقاتهم ببعض قبل مايفكروا ينشأوا طفل و ألا المشاكل دى هتنعكس عليه انعكاس منيل بنيلة
و المصيبة الاكبر ان التربية مابقتش جاية من الاب و الام و المدرسة بس
لان التلفزيون اصبح بيربى و الكومبيوتر اصبح بيربى و النت اصبح بيربى حتى الموبايل.. الموبايل يا ناس اصبح له اثره الخطير ع العيال
.
.
.
.
مع تمنياتى لكل من اتجوز او خطب جديد و كل اللى هيتجوز قريب
و ربنا يتولانا جميعا
[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://amcool.own0.com
 
هى دى الرباية ولا بلاش
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
كلام الوطن :: الوعى المصرى :: سياسه خارجيه-
انتقل الى: